نگاهی به چند همسران آمریکا و پیشینه ی مورمون ها


1
ادیان پدیده های تاریخی، امّا زنده ی عرصه ی فرهنگ بشری اند، بسیار هم زنده اند. همه ی ادیان از تکافوی ادلّه برای باورمندان خود برخوردارند و هیچ دین و آیین و سنت مقدسی در سراسر زمین، نمی تواند بدون توجیه کافی روانی و روحی و ذهنی، از سوی باورمند به ورزه درآید و مراسم و مناسکش اجرا شود.
امّا و امّایی بس مهم: می دانیم که بشر بعنوان کودک محصور در شرایط ژنتیکی و زیست محیطی و فرهنگی فعلی خود (شرایط جغرافیایی و تاریخی جاری)، امکان انتخاب چهار چیز را ندارد و تاثیرات یک یک این چهار ویژگی را تا آخر عمر با خود یدک می‌کشد، هر چند با اراده ی خود بخواهد بر آن‌ها غلبه کند:
1- پدر ومادر
2- زبان مادری
3- وطن مالوف
4- دین و آیین
– بسیاری از فرزند خوانده ها تا آخر عمر حسرت دیدار پدر و مادر را در دل تحمل می کنند.
– آخرین کلمات و دردآمیز ترین ناله ها در لحظات «بی خودی» فقط به زبان مادری بیان می شود، هر چند که ده ها سال به آن سخن نگفته باشی.
– لحظه لحظه ی ساعات خلوت هر مهاجری، بشکلی گریز ناپذیر، با فلاش بک های سریع و با ارجاع به خاطرات پر رنگ و کم رنگ دوران کودکی در وطن مالوف آکنده است.
– و در آخر، تصوراتی که از جهان و هستی و چیستی های آن، در ذهن هر کسی شکل می گیرد، کاملا متاثر از آموخته های دینی ایست که با لالایی و شیر مادر به کام جان کودکی او ریخته شده است، هر چند در بزرگسالی بخواهد بر خلاف جریان آب شنا کند و راهی دیگر در پیش گیرد.
بخش بزرگتر مفهوم خود و دیگری بشکلی ناخودآگاه در ذهن نوجوان وسپس فرد بالغ بعنوان فردی از جماعت، بواسطه ی این چهار پدیده شکل می گیرد و عامل چهارم یعنی دین و آیین (و در مواردی عامل دوم) ، بویژه با تصریح مستقیم به مفهوم «خودی-غیر خودی»، مهمترین و اصلی ترین موتور محرک حرکات تمایز طلبانه ی شخصیتی- فرهنگی جماعت های بشری می شوند.
و در این میان تاثیرگذار ترین پدیده، آموزه‌ها و مناسک و مراسم و آداب دینی ایست که به کودکان آموخته می شود و به این ترتیب، پدران و مادران، بر اساس دستورات مقدس و واجب آیین خود، تمامیت حیات شخصیتی- فرهنگی خود را با انتقال دین خود به کودکشان، تداوم می بخشند و به این ترتیب چرخه ی حیات آیین و گروه آیینی، پیوسته تکرار می شود.. در دنیای معاصر، کم هستند پدران و مادرانی که به شکل دیگری برخورد کنند.
بشر برای شناخت خود، لازم است که این جنبه‌ی تاریخ ساز، بحث انگیز و پیچیده ی فرهنگ خود را با بررسی های مقایسه ای بیشتر بشناسد. بررسی مقایسه ای بر خلاف سایر نگاه ها، نگاهی است جامعه شناسانه تر، از بیرون و بیطرفانه تر.
مورمون ها و جماعت انشعابی از آنان که در مقاله ی مجله ی نشنال جئوگرافیک (American Polygamists, May, 2010) آمده اند، گویای همین قصه اند.
خواهیم دید که این جمعیت با وجود تمامی فراز و نشیب ها و اما و اگر هایی که در افکار عمومی داشته اند، منتقدانی را که پیش از این، از خودشان بوده اند، اما امروزه جدا شده اند، بعنوان گمراه (از راه راست ما) می بینند و آرزو می کنند که روزی روزگاری به راه راست ما برگردند و یا به هر شکل دیگری شرّشان کم شود.
برای خواندن ترجمه ی مقاله و نکات بیشتری در همین مورد، لینک زیر را کلیک کنید:

Advertisements

دربارهٔ Gholamali Keshani

ABOUT ME: I am Golamali Keshani, born in 1956, Iranian, retired railway translator but still an active worker of thoughts; fond of Mahatma Gandhi, Henri David Thoreau and his two masterpieces (Walden & civil dsobedience), Simone Weil, Gabriel Marcel, Romain Rolland and Mostafa Malekian (Iranian Philosopher of Ethics. And before all: Non-Violence (This weblog is named after it, in Farsi as ADAMEKHOSHOONAT. I have translated 2 books of Thoreau and on his thoughts (Civil Disobedience, Just Enough Is Plenty) and 2 books on Gandhi and his thoughts (Gandhi and Stalin, and Gandhi, a life) into Farsi (persian), and published them for free in the internet availabl for public use. Translating selected books and texts is my current business and hobby for free as a moral duty, for I am still in debt to all human beings. My email is:keshanigh (at) gmail.com For more information: https://www.couchsurfing.org/people/keshani در باره‌ی من: غلامعلی کشانی هستم. ساکن ایران، تهران. مترجم بازنشسته‌ی مرکز آموزش راه‌آهن هستم. کارم هنوز هم ترجمه است، منتهی ترجمه به عنوان وظیفه‌ای اخلاقی. در این‌جا بعضی از کار‌هایم را می گذارم تا هر کس بخواهد دانلود کند و با ذکر منبع در اختیار همگان بگذارد تا بخوانند و نظر بدهند و انبار نکنند. آدرس ای‌میل من KESHANIGH در جی‌میل است. برای آشنایی بیشتر : https://www.couchsurfing.org/people/keshani
این نوشته در دسته‌بندی عمومی ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s